WATERSKI

Zin om te Waterskiën?
Dat kan bij WSV Maurik, ook als u geen lid bent. Wij nodigen u graag uit om een keer kennis te maken met het waterskiën. Waterskiën kan al vanaf jonge leeftijd: de enige voorwaarde is dat je kunt zwemmen . De vereniging heeft een enthousiaste groep skiërs die op vaste avonden en zaterdagmorgen bij elkaar komen om te trainen.                                              Woensdagavond is de vaste clubavond.

Slalom
De boot vaart in een rechte lijn; aan weerszijden van de bootbaan liggen in totaal zes boeien. De skiër moet om deze boeien slalommen. Als een passage met succes is volbracht gaat de skiër nogmaals door het parcours, nu met een verhoging van 3 km/h. De maximumsnelheid is afhankelijk van de categorie waarin de skiër meedoet: voor heren is dit 58 km/h. Als deze maximumsnelheid is bereikt wordt de ski-lijn ingekort van 18.25m naar steeds kortere lijnlengte. Zo wordt het steeds moeilijker om de slalomboeien te bereiken, aangezien deze op 11.5m van de middenlijn liggen. Bij de slalom komt het op techniek en ritme aan, al is wat extra lichaamslengte ook erg handig.

Figuren (Tricks)
De skiër krijgt twee keer 20 seconden de tijd om zoveel mogelijk verschillende figuren te maken, zoals: draaien om de eigen as, sprongen over de ski-lijn en allerlei salto’s. Professionele skiërs lukt het om tussen de 18 en 22 figuren in 20 seconden te maken. Bij figuren zijn snelheid, behendigheid én doorzettingsvermogen belangrijk. Het is een bijzonder technisch onderdeel dat veel trainingsuren kost.

Schansspringen
Doel van dit spectaculaire onderdeel is dat er zo ver mogelijk over een schans wordt gesprongen. Hoe hoger de snelheid van de boot, hoe verder er gesprongen kan worden. De hoogte van de schans varieert tussen de 1m50 (jeugd) en 1m80 (heren). De snelheid van de boot wordt bepaald door de skiër en bedraagt maximaal 57km/u. De snelheid van de skiër kan echter wel het dubbele bedragen, omdat hij zo op de schans af skiet dat hij zijn snelheid enorm kan opvoeren. Het wereldrecord ligt zelfs boven de 70 meter.

Tijdens de wedstrijden wordt ook een algemeen klassement opgesteld: de overall. Door de in de verschillende onderdelen behaalde scores om te rekenen naar punten en op te tellen wordt de ‘overall’ winnaar van een wedstrijd bepaald.

Wat zijn de kosten?
De prijs voor niet-leden is € 35,00 per 15 min. Skibonnen zijn te koop aan de bar. Wanneer er een boot beschikbaar is, geef je deze bon vervolgens aan de bootbestuurder af. Benodigd materiaal, zoals een skivest en het gebruik van ski’s zijn bij de prijs inbegrepen.

Lid worden van WSV Maurik als waterskiër?
Wanneer je lid bent van WSV Maurik krijg je een lager tarief voor je ‘run’ en krijg je een lager tarief aan de bar.          Ga naar lid worden voor meer informatie hierover.

Wil je eerst meer informatie ontvangen? Neem dan contact op via info@wsvmaurik.nl