WATERSKI

Zin om te Waterskiën?
Dat kan bij WSV Maurik, ook als u geen lid bent. Wij nodigen u graag uit een keer uit om kennis te maken met het waterskiën. Waterskiën kan al vanaf jonge leeftijd. De vereniging heeft een enthousiaste groep skiërs die op dinsdagavond en/of zaterdagmorgen bij elkaar komen om te trainen.

Slalom
De boot vaart in een rechte lijn; aan weerszijden van het vaarpad liggen in totaal zes boeien. De skiër moet om deze boeien slalommen; als een passage met succes is volbracht gaat de skiër nogmaals door het parcours, nu met een verhoging van 3 km/h. De maximumsnelheid is afhankelijk van de categorie waarin de skiër meedoet, voor heren is dit 58 km/h. Als deze maximumsnelheid is bereikt wordt de skilijn successievelijk ingekort van 18.25m tot 10.75m,  steeds met 50 cm per keer. zo wordt het steeds moeilijker om de slalomboeien te bereiken, aangezien deze op 11.5m van de middellijn liggen. Bij de slalom komt het op techniek en ritme aan, maar wat extra lichaamslengte is ook erg handig.

Figuren
De skiër krijgt tweemaal 20 seconden om zoveel mogelijk figuren te maken, variërend van draaien om de eigen as, sprongen over de skilijn en allerhande salto’s. Professionele skiërs lukt het om tussen de 18 en de 22 figuren in 20 seconden te maken. Bij figuren is snelheid en behendigheid én doorzettingsvermogen belangrijk. Het is een bijzonder technisch onderdeel dat veel trainingsuren vergt.

Schansspringen
Doel van dit spectaculaire onderdeel is dat vanaf de schans zo ver mogelijk wordt gesprongen. Hoe hoger de schans, hoe verder er mogelijkerwijs gesprongen kan worden. De snelheid van de boot is afhankelijk van de skiër. De snelheid van de skiër kan echter wel het dubbele bedragen, omdat hij zo op de schans af skiet dat hij zijn snelheid enorm kan opvoeren. Het wereldrecord ligt iets boven de 70 meter.

Tijdens de wedstrijden wordt ook een algemeen klassement opgesteld: de overall. Door de in de verschillende onderdelen behaalde scores om te rekenen naar punten en op te tellen wordt de ‘overall’ winnaar van een wedstrijd bepaald.

Wat zijn de kosten?
De prijs voor niet-leden is 35,00 per 15 min. Skibonnen zijn te koop aan de bar. Wanneer er een boot beschikbaar is, geef je deze bon vervolgens aan de bootbestuurder af. Benodigd materiaal, zoals een zwemvest en het gebruik van skies zijn bij de prijs inbegrepen.

Lid worden van WSV Maurik als waterskiër?
Wanneer je lid bent van WSV Maurik krijg je een goedkoper tarief voor je ‘run’ en krijg je een goedkoper tarief aan de bar. Ga naar lid worden voor meer informatie hierover.

Wil je eerst meer informatie ontvangen? Neem dan contact op via info@wsvmaurik.nl